زبان ،صفار هرندی،پیام یزدانجو و سانسور

من که دغدغه ی اصلی ام   شعر است و سعی می کنم نگاه متفاوتی به شعر داشته باشم برای زبان اهمیت ویژه ای قایل هستم. به اعتقاد من همه واقعیت ها  در ساختار زبان وجود دارند و معنا پیدا می کنند. به همین دلیل هم همیشه مسایل را در عرصه ی زبان  ارزیابی می کنم. به همین خاطر است که مشابهت های ظاهری بین این یادداشت پیام یزدانجو و حرفهای صفار هرندی،وزیر ارشاد احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی توجهم را جلب کرد.

یزدانجو در یادداشتش از سانسور دفاع می کند و می نویسد:من به سانسور معتقد ام، دقیقن به این دلیل که به آزادی بیان معتقد ام. و این همان رابطه­ی اخلاق و آزادی است، مولفه­یی که معرف انسان و متمایزکننده­ی من از حیوان بوده: وظایف من در قبال خود و دیگران است که دایره­ی آزادی­های انسانی­ام را مشخص می­کند. انسان بی­سانسور انسان بی­اخلاق است، جهان بی­سانسور جهان بی­آزادی است. صفار هرندی نیز در توجیه ممیزی ( همان سانسور ) گفته بود که ممیزی دفاع از حقوق مدنی شهروندان است.

ملاحظه می کنید که پیام یزدانجو و صفار هرندی هر دو یک حرف می زنند اما دو هدف کاملا متمایز از هم دارند. زبان ، امروز چنان گستره ای از خود را در اختیار قرار داده که جهان خالی از معنا شده است. آنچه بعضی ها تحت عنوان معنا قالب می کنند در واقع چیزی نیست جز استحاله ی معنایی دیگر در زبان و تبدیل شدن به بی معنایی . بر اساس این امکانات است که این روزها دیگر هیچ کشوری به قصد کشور گشایی و گسترده کردن مرزهای جغرافیایی اعلان جنگ نمی کند. لااقل وانمود می کند که هدف چیزی غیر از این است. عراق به کویت حمله کرد به قصد آزادی ، آمریکا به عراق حمله کرد به نام آزادی . القاعده برج های دوقلو را نابود کرد به قصد آزادی.در این بلبشو که محصول تعدد بازی های زبانی ( تعدد واقعیت ها) است، آیا می توان واقعیتی را به عنوان واقعیت اصلح برگزید؟

این مساله - اهمیت زبان - اخیرا توسط صفار هرندی و یارانش نیز درک شده است. آنان دریافته اند که می توانند همان روشهای میرسلیم را - البته تند تر - ادامه دهند و کارشان را با تامین آزادی های مدنی توجیه کنند. مطمئنا منظور پیام یزدانجو همانی نیست که صفار هرندی می خواهد بگوید. اما واقعیت ـ واقعیت برانداز زبان این امکان را در اختیار صفار هرندی قرارداده است که مثل یزدانجو نیندیشد اما مثل او حرف بزند و جلوی انتشار آزاد اندیشه را به نام تامین حقوق مدنی بگیرد.

و این زبان است!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد