اولین جشنواره بینالمللی شعر فجر قرار است، ۲۳ بهمن ماه طی مراسمی برگزیدگانش را اعلام کند. برگزاری چنین جشنوارهای از زمانی کلید خورد که محمد حسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که شعر، متولی دولتی ندارد و باید با برگزاری جشنواره شعر توجه بیشتری به شعر شود.
پس از بحثهای فراوان علیرضا قزوه به عنوان دبیر اولین جشنواره بین المللی شعر فجر انتخاب شد. اما با اعلام هیات داوران سبب شد شاعران مستقل با “دولتی” خواندن این جشنواره٬ آن را تحریم کنند. به نظر میرسد دیوار بیاعتمادی بین شاعران مستقل و دولت ضخیمتر از آن باشد که برگزاری چنین جشنوارهای آن را از بین ببرد.
با احمد میر احسان یکی از داوران جشنواره بین المللی شعر فجر درباره این جشنواره گفت و گو کردهایم.
احمد میر احسان که از دههی هفتاد فعالیتهایش روی نقد سینمایی متمرکز کرد. در دههی پنجاه شاعری آوانگارد بود. شاید بسیاری از اهالی امروز شعر از سوابق میر احسان در زمینهی شعر اطلاع چندانی نداشته باشند. اما در اوایل دههی پنجاه آثار او با نام “راحا محمد سینا” در مجلات تماشا و فردوسی چاپ میشد. نام “محمد سینا” یا همان میر احسان زمانی بیشتر شنیده شد که اسماعیل نوری علا، مسوول صفحه شعر مجلهی فردوسی او را به همراه چهار شاعر جوان دیگر شاعران جوان و مطرح سال نامید و از میر احسان به عنوان شاعر شعر تصویر نام برد. اما احمد میر احسان با نوشتن مقالهای با عنوان “من، یهودا” عنوان کرد که شاعر شعر تصویر نیست و شاعر شعر حجم است. اینک سی و چند سال پس از آن سالها احمد میراحسان داور بخش شعر سپید و نیمایی اولین جشنواره بین المللی شعر شده است.ادامه
دوست دارم به طور مفصل یک بار با تو صحبت کنم... اگر حوصلهاش را داری و همینطور وقتش را... خیلی مفصل!
بابا چقدر شما دوتا با هم مصاحبه می کنید به هم حال می دین بس کنین دیگه